En we zijn er! - Reisverslag uit Serekunda, Gambia van Lisa Habing - WaarBenJij.nu En we zijn er! - Reisverslag uit Serekunda, Gambia van Lisa Habing - WaarBenJij.nu

En we zijn er!

Blijf op de hoogte en volg Lisa

16 Oktober 2012 | Gambia, Serekunda

En we zijn in Gambia! Het is echt super hier. Maar zal even bij het begin beginnen.

Donderdag avond zijn we om kwart over 11 vertrokken met de trein. Snel afscheid nemen toen de trein er aan kwam en de reis van begonnen! In de trein hadden we groot feest, Peter was jarig. Dit moest natuurlijk gevierd worden, dus ballonnen en een taartje. Natuurlijk werd er ook even gezongen, de hele coupe zong mee!
Om 2uur kwamen we aan op Schiphol, waar we om 3uur in konden checken. Dit was wel even spannend, want mijn koffer was de zwaarste, maar met 25,1 kilo mocht mijn koffer gelukkig toch mee!
Om 6uur zou onze vlucht vertrekken, dus we hadden nog even de tijd om rond te lopen, alleen we waren al zo moet dat we hier geen zin meer in hadden, gewoon wachten dan maar.
Bij het vliegtuig aangekomen kreeg ik voor het eerst toch wel een beetje kriebels, als het vliegtuig straks maar niet neer gaat storten! Maar gelukkig, het ging allemaal goed. De reis duurde wel iets langer als dat we dachten. Na 8uur vliegen i.p.v. 6 en met een tussen landing op het eiland, kwamen we dan toch eindelijk aan in Gambia!

Wat een warmte! Dat had ik toch echt niet zo echt verwacht. Met een bus zijn we direct naar de douane gebracht en nadat we vrij snel onze koffers kregen konden we in de bus naar het hotel.
Op deze half uur durende rit zag ik het eerste van Gambia, wat een armoede. Het was net alsof ik naar de tv zat te kijken, alleen dit was echt.... Halve huizen, krotten, los lopende hier, zandwegen (wij reden we over asfalt, maar dat was dan ook meteen de beste weg van Gambia en een van de weinige) overal mensen en het grote verschil tussen arm en rijk. Er stonden hele dikke villa's en daarnaast stonden weer allemaal krotten.

Bij het hotel aangekomen wonen wij toch echt wel 6 weken op een paradijsje op aarde hoor! Maar het was nu toch ook wel echt heel warm geworden, het was inmiddels 15 uur hier (17 uur in Nederland) en we vonden het tijd om in het zwembad te duiken. Dus toen we op onze kamer aankwamen snel omkleden en het zwembad in. Die was niet verkeerd, ligt direct aan zee, bar in het zwembad, heerlijk!!
'S avonds zijn we lekker uiteten geweest en toen lekker naar bed, want iedereen was gesloopt door de reis.

Zaterdag morgen zijn we naar het gieren voeren geweest. Alle gieren uit de omgeving komen hier elke dag heen om gevoerd te worden. Ze vliegen dan tientallen kilometers om hier te komen. Overal zag je ze zitten, in de bomen op het gras. Maar ze moesten nog even wachten, net als wij. In Gambia hebben ze alle tijd, om half 11?? Ow, als we er dan om half 12 zijn is dat vroeg genoeg! Dit was dus ook zo, maar toen ze eindlijk gevoerd werden was het wel grappig om te zien.
''S middags kwam Modu, onze taxi chauffeur. Hij heeft van ons een auto gekregen en deze omgebouwd tot een taxi. Deze kwam hij ons laten zien. De auto was heel mooi geworden en er konden zelfs 10 mensen in zitten!
's avonds hebben we voor het eerst een aantal mensen van de CCLK school ontmoet, dit is de school waar we les gaan geven. Ook hebben we Marie ontmoet, zij heeft een eigen kleuter school waar we ook les gaan geven. We hadden een verrassing voor ze, €850 euro voor de bouw een een speeltoestel op het speelplein. Dit was nog maar een begin, want om hem helemaal te kunnen bouwen is meer geld nodig. Na nog even snel het week programma te hebben doorgenomen zijn we met zijn allen uiteten gegaan. Dit was heel gezellig en zo leer je elkaar ook direct een beetje kennen.

Zondagmorgen zijn we naar de kerk geweest, deze staat in Latrikunda. Op de weg er naar toe hebben we de eerste glimp opgevangen van de CCLK school, de school waar we les gaan geven.
In de kerk aangekomen waren wij een bezienswaardigheid als blanke mensen.
Het was een mooie kerk, best nog een nieuw gebouw waar elke dienst ongeveer 700 tot 800 mensen komen. Dat 4 keer per dag!
De dienst was heel mooi, vooral al het gezang. Er was een koor van ongeveer 50 man, trommels erbij. Echt geweldig!

Nu moet ik stoppen, want we gaan bij Marie eten. (Zij heeft de kleuterschool waar we les gaan geven) Ze is jarig en heeft ons uitgenodigd voor het eten. Ben benieuwd hoe dit gaat worden.
Later vertellen ik meer over gister en vandaag.

Liefs van mij

• 20 Oktober 2012 - 09:29

Jack DOuma:

Hoi Lisa, je 1e verhaal gelezen. Wat 'n ervaring he?
    Heel veel plezier daar. Ik zie dat je nog geen tijd hebt gevonden om foto's te plaatsen; moet je wel doen hoor. Dan krijgen we ECHT een beeld hoe het er daar uit ziet.
    Jack

• 20 Oktober 2012 - 09:29

Jack DOuma:

Hoi Lisa, je 1e verhaal gelezen. Wat 'n ervaring he?
    Jack

• 20 Oktober 2012 - 16:51

Rikie:

Hoi Lisa, dus ook hier is het gelukt om een verhaal te plaatsen! Ik ben heel benieuwd hoe het er op de scholen aan toe gaat! En hoe een krokodil aanvoelt! Ik vind je wel een held hoor, dat je dat durft!

• 20 Oktober 2012 - 17:56

Gera Slingerland:

Hallo Lisa,
    Met veel genoegen je reisverslag gelezen en als je volgende week met de lessen gaat beginnen, wensen wij je succes en veel geduld toe.
    Een vraag resteert mij nog en wel, wat houdt het afscheidnemen van de leraren in aan het eind van deze week,zoals je schrijft.
    Groetjes Gera