Week 3 - Reisverslag uit Serekunda, Gambia van Lisa Habing - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Serekunda, Gambia van Lisa Habing - WaarBenJij.nu

Week 3

Blijf op de hoogte en volg Lisa

08 November 2012 | Gambia, Serekunda

Maandag was de eerste dag na de Tabaski, Marie's school was dicht dus zijn we met z'n allen naar de CCLK gegaan. Op de CCLK school aangekomen zien we alle kinderen en leraren nog gewoon buiten zitten. Er waren dan ook bijna geen kinderen, in totaal nog geen 20... Daarom hebben we nog maar even een poosje buiten gewacht in de hoop dat er nog een paar kinderen bij zouden komen. Dit was niet het geval, dus zijn Monica en ik de dag maar begonnen met 6 kinderen. Nu hadden we mooi de tijd om een aantal spelletjes die we hadden meegenomen bij deze kinderen goed te introduceren.
Al snel kwam Peter bij ons met de mededeling dat de kinderen om half 10 weer naar huis konden, zo had het geen zin om les te gaan geven.
Zo gezegd, zo gedaan. Na een uur spelletjes spelen zijn de kinderen gewoon weer naar huis gegaan en was de school voor de rest van de dag gesloten.
Dit zou in Nederland echt nooit gebeuren!

Dinsdag was Marie's school ook weer open, deze week gaan Monica en ik hier naartoe. We hebben de hele morgen gekeken hoe ze hier les gaven. Dat was niet heel erg motiverend... Zelfs zo saai dat ik gewoon niet meer wist hoe ik wakker kon blijven. De helft van de morgen gekeken naar een herhaling van de vormen die ze vorige week hadden behandeld. Toen pauze, het zijn toch echt wel heel schattige kindjes bij Marie, ze laten je gewoon niet meer los! Na de pauze hebben we schrijven gezien bij de oudste kinderen en toen was de morgen gelukkig om! Morgen mogen we gelukkig Nursery 2 over nemen en de hele dag les gaan geven.
Je ziet wel een groot verschil bij Marie in bij CCLK, ten eerste al dst de Nursery 1 bij Marie 55 kinderen heeft in een piep klein klasje, dit zijn kinderen van 2,3 en 4 jaar oud! Bij Marie hebben ze maar een half uur op een dag pauze, terwijl ze op CCLK 1,5 uur pauze hebben.

Woensdag,
Vandaag was een fruit dagje, bij Marie geven ze les aan de hand van thema's en dat was vandaag fruit. Gister avond hebben we daarom verschillende fruit soorten gemaakt zodat we deze aan de kinderen konden laten zien.
Voordat we konden beginnen met het lesgeven deze dag moesten we eerst de klas verbouwen, want we gaan in groepen werken. Daarom heeft Charles de kinderen eerst mee naar buiten genomen om daar de kinderen verschillende fruit bomen te laten zien. Op het plein en bij het compound ernaast staan namelijk verschillende fruit bomen.
Toen de kinderen weer terug in de klas en beginnen met het werken in groepen, dit was nieuw voor de kinderen en je zag aan ze dat ze het heel leuk vonden!
We deden; rekenen, schrijven, verven en memory. Bij verven was het voor de kinderen al heel moeilijk om alleen maar een appel te verven, het hele vel werd gewoon groen... Hierdoor kon je goed zien dat de kinderen bijna nooit verven.
Na de pauze hadden alle leraren onverwachts vergadering. Deze zou eerst 's middags zijn maar de man die er bij moest zijn was er nu al. Aan ons dus de opdracht om op de hele school te passen. Dit was ons niet verteld, dus na een tijdje kwamen we er pas achter dat de leraren niet kwamen. Toen waren alle kinderen al helemaal door het dolle heen in de klas...
Nursery 1 werd met het hoofd op tafel gelegd, die moesten maar gaan slapen. Dit deden ze ook hele netjes. Met Nursery 2 en 3 zijn Monica en ik maar spelletjes gaan doen en hebben liedjes gezongen. Totdat het 1uur was en de kinderen naar huis gingen.

Donderdag waren de kinderen vrij, er was een dag voor de christenen. Wij waren daarom ook vrij, tijd om nog eens even wat Gambiaanse sferen te gaan proeven.
We zijn naar de markt in Brikama geweest. Ik heb nog nooit zo'n grote chaos gezien! Overal mensen die op de grond zitten met hun groenten en fruit, die ze zelf verbouwd hebben, om maar een beetje te verdienen. Overal mensen die hier komen om spullen te kopen. Bij het vis gedeelte hing een stank! Niet te harden gewoon. Deze lagen er volgens mij gewoon te rotten, maar voor de mensen hier is het goed voedsel..
Na een uur had Mudo ons de markt over geleid en waren we weer terug bij zijn auto. Het was nog vroeg dus besloten we om ook nog even naar de markt in Serekunda geweest. Deze markt was iets kleiner en minder chaotisch, dus hier konden we redelijk rustig overheen lopen.

Vrijdag zijn we naar Jamer Iland geweest, Kunta Kinte. We zijn om 5uur 's morgens vertrokken, dit was gelukkig helemaal niet vroeg.... Om 7 uur zijn we, nadat we genoten hadden van een geweldige zonsopgang, op de Ferry gestapt om 'the Gambian River' over te steken. Wat een mensen, auto's, spullen, noem maar op! En het uitzicht vanaf de boot was geweldig! Na 1,5 uur varen kwamen we aan in Barra, vanaf daar zijn we met een jeep richting James Iland gereden. Deze tocht was echt super, we reden hier nu echt op het platteland van Gambia i.p.v. de stad. We kwamen door dorpjes alles onderweg was zo mooi om te zien. Bij James Iland aangekomen kregen we een rondleiding door het museum. Daarna gingen we met een klein bootje naar James Iland. Deze was net leeg geschept omdat er een laag water onderin zat, het bootje was dus gewoon lek.... Gelukkig zijn we wel op het eiland aangekomen! Op het eiland troffen we een ruïne aan. Vanaf het eiland zijn meer dan 15 miljoen slaven vervoerd! Echt ongelovelijlk! Na even rond gekeken te hebben op het eiland zijn we weer in ons lekke bootje terug gevaren. Toen terug met de jeep, de chauffeur had even bedacht dat we de Afrikaanse route terug namen. Nou dat hebben we geweten, wat een hobbels en gaten! Maar we hebben de tocht overleefd en deze was toch nog wel 10 x mooier als de heen weg.
Het was een super dag en achter 1 ding zijn we wel achter gekomen, niks is onmogelijk hier in Gambia! Een klein voorbeeldje; de tank van onze jeep was gewoon een jerrycan die voor in de auto stond...

Zaterdag zijn we naar een reptielen farm geweest. Hier hebben we heel veel slangen, schildpadden, krokodillen enz. gezien. En ik heb hier een angst over wonnen door een slang aan te raken:) enge beestjes.....

Zondag hebben we lekker rustig aan gedaan bij het zwembad, we vonden dat we wel weer genoeg hadden gedaan deze week. Op naar volgende week!

Liefs van mij

• 08 November 2012 - 21:07

Rikie:

Mooi verhaal weer Lisa. Wat maak je veel mee! Leuk ook dat je genoeg tijd over hebt om de omgeving te bekijken! Onvoorstelbaar de dingen die je meemaakt op de scholen, is hier ondenkbaar! Veel plezier verder!

Groetjes, ook van Henk, Rikie.

PS. Bedankt voor je mooie kaart. Henk komt net terug van een vergadering: Lisa was er helemaal niet! :-)

• 08 November 2012 - 23:22

Henriette:

Hallo Lisa, leuk om je verhaal weer te lezen.
    En weer te lezen wat je weer mee hebt gemaakt.
    Dat de kids naar huis worden gestuurd om dat er te weinig kids zijn,
    Nou dat hoef je inderdaad hier niet te doen.
    Echt een heel ander cultuur, geniet daar nog ff want de weken vliegen voorbij.

En natuurlijk ook bedankt voor je kaart....!
    Xxxje en welterusten straks! (Ps slaap je ook op je mooie kussensloop ;)....!)
    Groetjes Henriette

• 09 November 2012 - 21:04

Annie:

Hey hoi Lisa, net even je belevenissen gelezen.
    Echt een super ervaring, fijn te lezen dat je het naar
    de zin hebt. Geniet er nog even van want het is maar zo voorbij.
    Liefs Annie,Nandi,Ger

• 14 November 2012 - 19:47

Jan En Tine:

Lieve Lisa,

Leuk om jouw reis verslagen te lezen,je ziet veel mooie natuur en een heel ander cultuur dan wiij gewend
    zijn.
    Geweldig dat je het mee mag maken,geniet er van.
    En natuurlijk nog bedankt voor de mooie kaart
    Nog een paar weken veel plezier!!!!